lördag 8 april 2017

Träningsläger på Mallorca

Halloj.

Ett tag sedan sist, men sen dess har inget speciellt hänt förutom lite träning, lite jobb och en oläglig sjukdom.

Befinner mig nu i Alcudia på Mallorca tillsammans med resten av CRT-gänget, även alla landsvägscyklister. Ska få in en hel del mil och hårda dagar i kroppen de kommande två veckorna här nere. Blir enbart landsväg för oss för att knyta ihop teamet mer, vilket är kul det också, även om mountainbike på ön är grym.

Igår var det resedag och uppstigning 02:15 för flyget gick fem över 6. Skönt det, får då landade vi redan halv 10 och vid 11:30 tiden var vi på hotellet utanför Alcudia. Riktigt flott hotell!

På eftermiddagen var det dags för första passet, mot Petra, fika där sedan lagtempokörning lite omvägar hem igen, en tur på 87 kilometer. Jag, Isak och Jonathan missade starten så vi åkte själva mot Petra där vi lyckligtvis fann på de andra som hade fikat klart. Sedan var det dags för lagtempo, riktigt kul och man blev även lite trött på slutet. Hade ju lånat en Specialized Venge Vias av Specialized för resan, men i och med att det är en såpass aerodynamisk hoj gick det inte att sänka sadeln så den passade mig ordentligt, utan var ca en halv cm för hög. Så jag kände att jag trampade för mycket med tårna  och överbelastade framsida lår för mycket. Turligt nog kunde jag och Jonathan som är ett par cm längre än mig byta hoj till dagens pass, då han lånat en Specialized Tarmac. Kändes grymt mycket bättre i sittställningen på den, trots att Venge hojen var helt fantastiskt grym.


Dagen då. 3 backar stod på planen, och kl 10 körde vi iväg. ca 1:10h in i passet kom första backen som var 7,8kilometer och 381höjdmeter med en snittlutning på 5%. Isak, Jonathan, jag och Niclas Näslund drog iväg och körde på riktigt hårt så efter ett par minuter undrade man om man inte var uppe snart. Niclas gjorde 85% av dragjobbet, och han gjorde det bra. Resterande turades vi andra om av. Det blev en bra VO2-max körning i 19:22min som det tog upp till toppen. Sista 18 minuterna gick jag bara på mentalitet kändes det som. Niclas var grymt stark. Tiden gav mig, enligt strava, en 188 plats av ca 39 700 tider uppför backen, så det är väl inte fyskam. Där uppe blev det lite fika, en redbull och en banan för min del.

Sedan bar det ut nerför ett bra tag, och sista biten utför till Pollenca körde vi lagtempo i drygt 47-48km/h, vilket med tunga fikastoppsben var  lite jobbigt. Igenom Pollenca bort mot Port d Pollenca och andra backen. Snittlutning på 6 % och 3,3 kilometer lång. Jag drog igång i bra fart strax över tröskel och fick med mig Isak, Niclas, Pär och Jonathan. Låg framme och drog lite över halva klättringen innan Niclas tyckte det gick för långsamt och gick upp. Slet mig kvar på hjul och efter ett tag attackerade Isak som varken jag eller Niclas orkade hänga med. Uppe på 9:24 uppför cap formentor vilket får anses som ok. Sedan körde vi resten av vägen upp till toppen i lugnare fart, innan vi åkte ner igen och in i Port d Pollenca och tog en cappuccino, sedan hem längs stranden. Landade på 3:17h och 92,5km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar