lördag 15 april 2017

Spurter, distans och lagtempo

Halloj.

Dagen efter distanspasset stod det en kort men ack så jobbig dag på schemat. 6x spurter in mot Sa Pobla, tre stycket spurter och tre stycken uppdrag till den andres spurt. Vi rullade bort mot Sa Pobla där spurterna skulle äga rum och rekade stället. Själva spurtsegmentet var 480 meter långt och inklusive uppdragssträckan talar vi om strax över kilometern. Benen kändes krispiga efter distansen men kunde ta i ordentligt.

Isak stod för första uppdraget och jag valde att gå i början av den 480 meter långa sträckan som då tog mig 33 sekunder (56,6km/h snitt). Vinden var inte optimal då det blåste lite snett framifrån. Fantastiskt jobbigt var det iallafall. Vände tillbaka och agerade uppdragare åt Isak. Andra spurten valde jag att gå lite senare in i segmentet så spurten inte skulle bli lika lång, för de där 30 sekundrarna var längre än normala 30 sekunder. Hade bra tryck in hela vägen och var galet trött. Agerade än en gång uppdragare åt Isak som också gick ganska sent, men lyckades ta KOM ändå med hjälp att mitt snabba uppdrag. Tredje och sista spurten kändes sådär men lyckades ändå köra på ända in i bra fart.

Rullade sedan hem till hotellet och spenderade resten av dagen framför poolen.



Dagen efter var det återigen dags för distans, denna gång körde vi platt längs bergsväggarna bort via Inca, Binissalem och Santa Maria och bort till första backen upp mot Valldemossa. Hade riktigt tunga ben uppför den klättringen som som tur var inte var så lång 5,5km och 260 höjdmeter. Tog det lugnt uppför och vi körde vidare till öns förmodligen vackraste by Deia. Där stannade vi och åt lunch, tog en tonfisksallad med en närproducerad lemonad och en cappuccino. Efter det orkade vi ta oss bort ner till Soller och uppför Puig Major-klättringen som var 14 kilometer och 800 höjdmeter. Tog det galet lugnt första 3-4 kilometerna men sen kom Torbjörn ifatt som startade en stund efter mig, så jag la mig på hans rulle. Det var perfekt, några slag under tröskelpuls i 8 kilometer innan jag ryckte ifrån sista 700 meterna till toppen. Benen kändes rätt bra ändå. Väl uppe vände vi ner en liten bit igen och hämtade upp de sista innan vi rullade via sjön Gorg Blau, Sa Calobra och vanliga vägen via Pollenca hem. Landade hemma med nästan 5:30h på klockan och 154 kilometer.

Sista bilden står Per Kumlin för!

Dagens pass bestod av lätt rull första 46 kilometerna bort till Capdepera där vi fikade innan vi körde lugnt första milen efter fikat. Sen skulle vi köra lagtempo i ca 15 kilometer, MTB-gruppen vs LVG-gruppen. Då Isak kände sig halvkrasslig lånade vi in ett säkert kort från LVG-cyklisterna: Torbjörn. Tempot började med en rätt lång nedförsbacke där vi då och då körde i 75 km/h och trampade ur utväxlingen. Landsvägscyklisterna kom dunkande förbi oss men vi kontrade i nästa uppförsbacke och fick lucka. Vi 4 som var i vårt lag hjälptes åt rätt okej ändå med dragningen. I nästa uppförsbacke gick Torbjörn fram och grillade så Per och Jonathan fick släppa några meter. Gick om och ikapp Torbjörn och de sista 3-4 kilometerna blev det partempo där vi tryckte på max. Körde de 14,1 kilometrarna på 17:07 vilket gav mig och Torbjörn vinsten, 7 sekunder före LVGarna. Lyckades hålla ett snitt på 49,7km/h också så det gick riktigt fort. Därefter blev det lätt rull tillbaka till Port d'Alcudia. jag valde att skarva på i en extra 45 minuter och körde bort till Pollenca, ner till Port d'Pollenca innan jag vek av hem till hotellet. Landade på 3:30h och 107km.



Imorgon är det dags för vilodag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar