torsdag 23 februari 2017

Cyprus Sunshinecup prolog!!

Hallå!

Idag har det gasats här på Cypern! En prolog på strax över 14 kilometer har körts i princip bara utför. Det var dock två "korta" uppförsbackar på 2-3 minuter vardera i maxfart, annars utför på en väldigt rolig men också farlig bana. Noterade 62km/h i maxfart och hade man kraschat i den farten på vassa stenar och rullgrus hade det varit tack och adjö.

Starten gick ca 150 höjdmeter över Lefkara byn, så det var perfekt uppvärmning att cykla upp och ner. Startade som tredje elitgubbe klockan 13:52 bakom en stackars Kazhak från Kazhakstans landslag. Det var all inn ända från start ner till byn efter ca 2 minuters åkning. Där nerför en skarp och brant trappa där det smällde om cykeln så jag trodde den pajjat eller fått genomslag. Kollade ner oroligt ett par gånger men allt verkade vara helt och luften i däcken var kvar så jag gasade vidare. Tighta kurvor i gränder i genom byn och på det tightaste stället i hög fast sprang det ut en katt precis framför hjulet på mig. Undvek katten och tror att den blev lika chockad av min framfart som jag blev av hans.

Väl ute ur byn började den första stigningen. Mjölksyran brände i benen och försökte fokusera på att ta mig fram så snabbt som möjligt och började i slutet av backen se kazhaken som startade minuten före mig. Kollade ner på garmin och noterade tid och sen när jag körde förbi stället jag noterat hans tid på hade jag tagit in ca 30 sekunder på 7-8 minuters åktid. Det kändes bra och jag blev extra motiverad. Skapade fler sådana noterbara ställen inom de närmsta kilometerna och märkte att jag tog in mer och mer.

När vi nästan var nere vid dammen och endast hade en singletrack kvar dit kom jag ifatt och skrek på engelska att jag ville förbi innan stigen började. Han kollade bak på mig och svängde ner framför och körde alltför långsamt för att det skulle gå fort. Hade t.ex. bara en sekund snabbare tid den stigen idag på tävlingen som igår när jag tränade på banan, och då tog vi det lugnt.
Kunde komma förbi honom efter stigen och matade på och fick lucka. Låg i tempoställning hela vägen över dammluckan och sedan kom en S-sväng som började åt höger, på grus. Hade alldeles för hög fart och högsta växeln så jag drog rätt in i buskarna. Ut och iväg igen så fort som möjligt och låg på mitt max.

Snart kom dagens andra och sista backe som var betydligt längre idag när det var jobbigt än igår när vi inte tog i. Väl uppe hade jag fortfarande kazhaken ett 20-tal meter bakom så jag fortsatte sprätta på utför och på platten och körde ifrån mer och mer. Sista kilometern kändes som en mil i motvinden och sista 300 meterna var grymt studsiga och hade svårt att få flyt. Kom i mål som andre man men tog ledningen ett tag. Ledningen höll i några gubbar till innan den övertogs av någon annan. Åkte sedan och hejade fram de andra svenskarna. Bäst av oss lyckades Wengelin som kom 5:a.

Sedan Axel Lindh på 18:e, Emil Linde på 29:e, jag krigade imål som 36:a, Adam Gustafsson 39:a, Erik Gunnarsson 40:a och Isak 45:a efter kedjestrul och en krasch.

Jag är grymt nöjd med min 36:e plats och hoppas att det kommer gå lika bra framöver! Imorgon blir det grymt hårt med runt 2000 höjdmeter och 55km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar